Ashtanga jóga

Az ashtanga jóga

Az ashtanga szanszkrit szó jelentése nyolc ág, amely az i. e. 2. században élt Patanjali, indiai bölcs, 8 lépcsős rendszerére utal. Ezt a rendszert szutrákban írta össze, melyben az alábbit írja:
„Jogas citta-vritti niródha”- azaz, a jóga az elme hullámzásainak a lecsendesítésére szolgál. Az ashtanga jóga, egy dinamikus hatha jóga stílus, melyet az indiai Mysore városábólszármazó Sri K. Patthabi Jois 
tett világhírűvé, és még több, mint 90 évesen is tanította. A meghatározott sorrendben végzett gyakorlatok, összhangba hozva a légzéssel, megtisztítja a durva- és finom fizikai testet a betegségektől és 
szennyeződésektől. Nem csak az ászanákat, hanem az uddjayi légzést, az izomzárak (bandhák) tartását és a tekintet egy pontra való szegezését (dristi) is mind meghatározza. Az uddjayi légzés, mely egy 
hangos orron történő ki- és belégzés, adja az ashtanga jóga gyakorlásának ritmusát. A gyakorlatokat vinyászákkal köti össze, mely nem más, mint a légzéssel összhangban végzett mozgás. Az ashtanga jóga 
rendszeres gyakorlása, hosszabb ideig képessé teszi a figyelem befelé fordítását, azaz az egy pontra való összpontosítást. Ha ez sikerül, akkor gyakorlásunk egy mozgó meditációvá válik. A rendszer hat 
sorozatból áll. Az első sorozat a „jóga csikitsza”, mely jógaterápiát jelent. A második a „nádhi-sódhana”, az idegrendszer tisztítását szolgálja. A harmadik és további sorozatot pedig „szthira-bhága” – nak
nevezik, melynek jelentése szent stabilitás, az előző sorozatok hatását mélyítik el.